Blog, noutăți, evenimente

17/05/2017

De ce și pentru cine are sens marketingul externalizat?

Nu există niciun business fără marketing. Marketingul este o combinație între știință, talent și inspirație pe care o are orice om care conduce o afacere, chiar dacă firma nu are un departament de marketing. Dacă nu ar avea marketingul în sânge, un om de afaceri nu ar identifica produse și servicii cu potențial, nu ar găsi clienți, nu ar ști ce să facă pentru a le identifica nevoile, pentru a le atrage atenția și pentru a vinde.

Clientul nostru știe deja ce ar avea nevoie pentru afacerea lui.

În primii ani, cel care a pus bazele afacerii se ocupă de toate detaliile de marketing. Știe exact ce vrea, vorbește cu tipografii, face standuri metalice, angajează un web designer, scrie mailuri către clienți. Lucrurile nu vor fi perfecte, unele dintre proiecte vor întârzia, altele nu se vor termina niciodată, iar consecvența și calitatea vor avea, probabil, de suferit. Deși nu e obligatoriu, am văzut patroni care au făcut o treabă excelentă în ceea ce privește marketingul firmei lor, aproape de unii singuri.

Dar dacă viziunea afacerii dă roade, firma va crește. Și pe măsură ce crește, timpul managerului va fi din ce în ce mai mult absorbit de probleme de zi cu zi: investiții, clienți, angajări, bonuri de masă, leasing-uri, bănci, ANAF și câte altele. Încet dar sigur, timpul alocat marketingului va scădea spre zero. Materialele de prezentare încep să nu mai fie actualizate, promoțiile nu se mai comunică clienților, dar treaba merge de la sine. Numai că inerția nu rezolvă probleme și ideile noi se lovesc de un zid de lipsă de timp. Logic ar fi să angajezi un om de marketing, nu?

Niciun om de marketing nu poate fi bun la toate.

Trecând peste dificultățile procesului de recrutare, problemele reale cu noul om de marketing apar abia după angajare. Dacă e începător și nu există deja un departament de marketing, tot efortul de adaptare și coaching va reveni tot managerului. Practic, în primele 6 luni noul coleg va crea mai multe probleme decât va rezolva. În plus, ritmul de adaptare și de învățare va fi destul de lent. Mult entuziasm, dar rezultate foarte limitate.

În situația fericită în care omul are experiență, e mai simplu. Înțelege mai bine logica afacerii, poate să propună și să susțină o strategie, are nevoie de mai puțin timp pentru adaptare. Dar va cere un salariu mai mare. Și ce fel de om va fi? Un strateg, un scriitor, un designer sau un analist de vânzări? Cum marketingul e divers și niciun om nu poate fi bun la toate, va avea nevoie de ajutor la un moment dat, pe care îl va căuta în exterior. Fie pentru design sau webdesign, pentru a scrie niște articole relevante sau pentru a face o campanie de advertising online, noul coleg va ajunge în cele din urmă să apeleze la o colaborare externă, ceea ce va crește și mai mult costurile. Și în plus, cine îi va controla activitatea?

Mai bine o echipă profesionistă part time decât un ucenic de marketing full time.

Dacă ai deja un departament de 2-3 oameni la marketing care acoperă toate problemele de mai sus, probabil nu mai este cazul să externalizezi. Firma are un buget suficient de mare încât să poată susține un departament de marketing, oameni cu talente diverse și probabil un manager, care să preia partea strategică, management și coaching pentru ceilalți. Dar dacă firma nu are încă un departament de marketing, s-ar putea sa nu se justifice înființarea unuia.

Acesta este cazul clasic de externalizare, în care până acum, în calitate de antreprenor, tot marketingul a fost făcut direct de manager. Acum firma probabil a crescut, e nevoie de cineva care să dea o mână de ajutor pe această parte, însă nu se justifică încă un profesionist full-time, cu laptop și telefon și autoturism. Nici nu încape vorba de doi sau mai mulți. Externalizând, poți ajunge să plătești o echipă întreagă mai puțin decât ar costa un singur om – doar din faptul că necesarul efectiv de muncă nu depășește, poate, un sfert de normă. Și diferența de calitate va fi evidentă

Înființarea unui departament de marketing nu e un lucru chiar ușor.

Firma nu a avut un compartiment de marketing, deși a desfășurat activități susținute în acest sens și a crescut mult în ultimul timp. Până acum fiecare a făcut ce a putut, de la patron până la secretară. Dar deja e prea mult pentru toată lumea și se simte nevoia unor oameni specializați care să preia greul marketingului în firmă. Aceasta poate fi o perioadă destul de confuză, înființarea unui departament ridicând probleme noi – de la definirea numărului necesar de oameni și a responsabilităților fiecăruia, până la angajarea efectivă și îndrumarea primilor pași ai echipei în formare.

Aici putem pune la lucru experiența noastră de înființare a unui compartiment de marketing: dimensionare, fișe de post, organizarea procesului de angajare și alegerea oamenilor potriviți, definirea procedurilor de lucru, întocmirea primului plan de marketing împreună cu noua echipă și coaching pentru principalele activități. Treaba noastră se termină atunci când noua echipă devine funcțională și e pregătită să își preia responsabilitățile.

Un aer proaspăt la marketing nu strică niciodată.

De multe ori o firmă are la dispoziție tot personalul pentru a-și susține activitățile de marketing. Cu toate acestea, nu întotdeauna lucrurile se mișcă suficient de repede sau de eficient. Oamenii se adaptează cu dificultate la tehnologii noi sau la modalități noi de lucru, utilizează instrumente învechite sau pur și simplu sunt prea angrenați în rutină și au nevoie de un „iepure” care să alerge înaintea lor și să întețească ritmul cursei. Marketingul externalizat poate aduce un suflu nou, idei noi, tehnologii noi, modalități de lucru diferite de cele utilizate până atunci. Miza în acest caz este învingerea rezistenței la schimbare, mobilizarea oamenilor și implicit eficientizarea activității.

Marketing externalizat ,